Metro w Warszawie podobnie jak systemy w każdym innym kraju wyróżnia się własnymi szczegółami. Oczywiście, nie jest ono tak dawne jak w Londynie albo Paryżu, ale też ma własne ciekawostki. Cóż interesującego kryje się pod ziemią polskiej stolicy?
Co ze Stalinem?
Istnieje legenda, że w trakcie powojennej odbudowy Warszawy Stalin zaproponował władzom polskiej stolicy dwa „prezenty” do wyboru: albo metro, albo Pałac kultury i nauki. Warszawscy urzędnicy niby wybrali Pałac, dlatego miasto zostało bez własnej sieci transportu podziemnego.
Najmłodsze w Europie
Tak, to prawda. Metro w Warszawie to najmłodsza z podobnych sieci w całej Europie. Druga linia jest rekordzistą, bo została otwarta dopiero w 2015 roku. W ten sposób do roku 1995 Warszawa była największym europejskim miastem, które w tamtym momencie nie miało metra. A dzisiaj warszawskie metro jest jedynym w całym kraju.
Rosja bliska i daleka
Większość wagonów na liniach warszawskiego metra kiedyś była rosyjskiego producenta. Stopniowo te wagony zastępuje produkcja z Francji, a najnowsze pociągi produkowane firmą Siemens i Skoda.
Wojna i metro
Pierwotnie planowało się budownictwo or dazu dwóch linii metra według planu przedwojennego. Ale przez wojnę oczywiście te plany się nie realizowały. Późiej jednak zbudowano obydwie linie, co prawda z przerwą w 20 lat.
Nie tak szybko
Linie metra w Warszawie budowały się naprawdę wolno. Informacje świadczą, że budownicy pokonywali nie więcej niż 2 metry dziennie. Porównaj to do ogólnej długości linii w 23 kilometry. Nic dziwnego, że budowa pierwszej linii trwała 11 lat.
Chcę wszystko wiedzieć
Na tablicach informacyjnych podaje się dane nie tylko o czasie przyjazdu następnego pociąga, ale też o tym, jaki to właśnie pociąg będzie.
Недавние посты
Комментарии